Ahad, 3 Februari 2008

Kenapa Mak tulis blog? Bab 1

Sebenarnya Mak malu untuk melibatkan diri di dalam dunia blog-blog Melayu ini. Setelah 7 tahun berada di Sri Lanka, bekerja sebagai orang tengah ("middle nyah") di dalam industri kain-kain sari dan juga teh serta kopi+teh ("koteh"), Mak pulang ke Malaysia pada tahun 2007.

Korang semua nak dengar ke? Ala malu la.... panjang sangat mcm Rocco punya.

Tiba-tiba je selepas, surfing www.nyah.com, Mak rasa bosan dan mula la Google "lelaki Melayu", "Abg Misai Kesunyian", "Duda Gersang", "Konek Melayu", "Melayu Gersang" dan Man Bai Gersang (yang ni Mak Tambah je nak kasi nampak funny"). Tapi Man Bai tu can do jugak. Setipa kali Mak google benda-benda di atas, mesti keluar "Melayu Minamalis" dan blog dia "Aku Tak Peduli".

Mula-mula Mak buat tak reti je sebab Mak fikir, Melayu Minamalis tu, barang dia pun mungkin minimal jugak dan dia tak pedulik pun pasal barang dia. Sebab tu blog dia nama "Aku Tak Pedulik". Tapi selepas Mak baca blog dia, baru la Mak tau. Blog dia tu bukan pasal barang minimal tapi pasal kehidupan yang orang-orang Melayu di Malaysia ini. Mak rasa sungguh terharu dengan idea-idea yang disampaikan oleh Melayu Minimalis tu. Mak rasa masih ada juga Melayu intelek yang masih wujud di Malaysia ini.

Blog Aku Tak Peduli membuatkan Mak rasa untuk menulis blog. Blog Mak ini akan berdasarkan idea-idea Aku Tak Pedulik tetapi dari pandangan mata seorang lelaki Melayu yang berjiwa perempuan.

Sehingga berjumpa lagi. Jangan lupa baca Kenapa Mak Tulis Blog? Bab 2. Can do tau.

7 ulasan:

anti toksin berkata...

melayu intelek?
fikir balik nyah

MAMA JAWA (ala-ala MAMA JUWIE) berkata...

Yang jgn cepat melompat. Mak baru letak satu entry...Tunggu dulu yang lain baru la bole buat conclusion...Mcm tak puashati je dgn Melayu Minimalis...jelous ke kalau org Melayu lain intelek...

Tanpa Nama berkata...

gila!

teruskan..

MAMA JAWA (ala-ala MAMA JUWIE) berkata...

tanpa nama:

Kehidupan manusia pondan mmg penuh dgn KEGILAAN. Cuba la tgk cite BUKAK API, kelassss.

Mak akam teruszzzz....

Tanpa Nama berkata...

Owhhhh, macam very der inncent jer cerita... Teruskan menulis.

Salam kenal dari Teratak Nurani...

Anna Shariff berkata...

bagus tahap maksima. :)

Tanpa Nama berkata...

geli la dgn pondan..agama letak mana?